گزارش اداره غذا و داروی آمریکا در مورد ارتباط مهار کننده های SGLT2 با عفونت نادر اما جدی دستگاه تناسلی

8 مه 2019- محققان می گویند مهار کننده های SGLT2 با عفونتی که در ناحیه تناسلی ایجاد می گردد، ارتباط دارند، اگرچه خطر ابتلا به این عفونت پایین است.

اداره غذا و داروی آمریکا55 مورد از این عفونت مرتبط با مصرف مهارکننده های SGLT2را شناسایی نموده است، این عفونت که به قانقاریای فورنیه(Fournier gangrene( معروف است، عفونت اسکروتوم یا perineum(منطقه بین مقعد و اسکروتوم) است.

کلاس دارویی مهارکننده های  SGLT2که برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، تجویز می شوند، شامل یک گروه از قرص هایی هستند که با کمک به دفع گلوکز بیش از حد، از طریق ادرار به کنترل قند خون کمک می کنند.

مطالعات نشان داده اند که این داروها در بهبود قند خون، حمایت از کاهش وزن و ایجاد مزایای قلبی موثر هستند. با این حال، با عبور گلوکز بیش از حد از ادرار، خطر ابتلا به عفونت های دستگاه تناسلی و سیستم ادراری را افزایش می دهند.

این 55 مورد قانقاریای فورنیه از مارس 2013 تا ژانویه 2019 شناسایی شده اند. برای مقایسه، موارد شناسایی شده یFG در میان افرادی که از سایر داروهای دیابت استفاده می کردند، از سال 1984 تا سال 2019 فقط 19 مورد گزارش شده است.

یک تیم از مرکز تحقیقات و ارزیابی مواد داروییFDA ، با بررسی این ادعاها هشدار داده است که اگر علائم این عفونت نادیده گرفته شود، احتمالا "عوارض جدی و مرگ " در انتظار بیمار خواهد بود.

علائم می توانند متفاوت باشند اما معمولا شامل درد شدید، خستگی و تب می باشد. همچنین ممکن است حساسیت، اریتیم (قرمزی پوست) و تورم در ناحیه ی آسیب دیده و بوی بسیار نامطبوع است.

نویسندگان این مقاله نوشتند: اگر FG تنها با دیابت نه با مهارکننده ی  SGLT2، در ارتباط بود، انتظار می رفت که موارد بیشتری از این عفونت با مصرف سایر داروهای کاهنده ی قند خون، با توجه به مدت زمان 35 ساله ی استفاده از این داروها، گزارش می شد.

آنها از متخصصان مراقبت های بهداشتی خواستند تا مردم را در هنگام تجویز این داروها از عوارض احتمالی آنها آگاه کنند.

آنها نتیجه گیری نمودند که اگرچه خطر ابتلا به FG کم است، اما این عفونت باید به عنوان یک عفونت جدی و عارضه ی مصرف این دارو در برابر مزایای استفاده از مهارکنندههای SGLT2 مورد توجه قرار گیرد.

اطلاعات تجویزی تمام داروهای SGLT2 اخیرا تغییر کرده است تا منعکس کننده احتمال خطر ابتلا بهFG  باشد، همانطور که FDA تاکید کرده است.

یافته های این تحقیق در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/may/sglt2-inhibitors-linked-to-rare-but-serious-genital-infection,-fda-reports-92789747.html

خبرها